V oblasti sociálních služeb se stále více prosazují moderní technologie, které otevírají nové možnosti v péči a rozvoji uživatelů. Jednou z těchto inovací může být práce s metodou 3D stimulace, která využívá virtuální realitu. Virtuální realita uživatelům umožňuje cestovat, navštěvovat památky či pozorovat přírodu. Klíčovou roli v tomto procesu hrají doprovodné aktivity.
Práce s doprovodnými aktivitami
Doprovodné aktivity zážitek obohacují a propojují s reálným světem. Aby nebyl zážitek z virtuální reality pouze pasivní, zaměstnanci připravují celou řadu doprovodných činností. Aktivity pomáhají uživatelům lépe vnímat, pochopit a prožít to, co viděli.
Přinášíme rozhovor s paní Zuzanou a Hanou – pracovnicemi, které jednotlivé doprovodné aktivity realizují.
Práce s metodou 3D stimulace probíhá v rámci projektu Podpora transformace Domova pod Kuňkou spolufinancovaného Evropskou Unií.
Přinášíme rozhovor s paní Zuzanou a Hanou - pracovnicemi, které jednotlivé doprovodné aktivity realizují.
Mohly byste na úvod sdělit Vaše zkušenosti s prací s metodou 3D stimulace? Jak práce probíhá?
Pracujeme s uživateli se střední až vysokou mírou podpory, od čehož se práce s metodou 3D stimulace také odvíjí. Příprava na jednotlivé 3D stimulace je časově náročná, aby naplňovala individuální potřeby každého uživatele. Témata jsou různorodá a snažíme se je přizpůsobit dle aktuálního přání uživatele. Na začátku 3D stimulace jsme pozorovaly reakce během sledování základních videí. Teď už jsme v pokročilejší fázi, snažíme se uživatele aktivně zapojit do metody a dáváme možnost volby - pokud je uživatel komunikativní a schopný se rozhodovat, tak si sám volí obsah videa na určité téma dle svého zájmu. Například v průběhu 3D stimulace na téma lesní cesta vzešla nová přání a potřeby uživatelky a videa se nezaměřují pouze na téma les, ale i lesní zvířata, která má uživatelka v oblibě. Dle potřeb a přání se také odvíjí doprovodné aktivity, které uživatele rozvíjí hned v několika směrech - rozvoj pozornosti, paměti a zrakového vnímání, trénink jemné motoriky, rozvoj či udržení rozumových a komunikačních schopností.
Jakými tématy se v současné době zabýváte?
Nyní se věnujeme tématům: zvířata, les, cestování. Věnovali jsme se i tématu moře. U někoho není vhodné pouze jedno téma, ale vyžaduje dynamičtější formu, kdy se videa různě střídají, aby upoutala pozornost uživatele, čímž se rozvíjí pozornost a podporuje setrvání uživatele u dané činnosti.
Jaké doprovodné aktivity nejčastěji připravujete?
Doprovodné aktivity jsou různorodé, liší se dle individuálních schopností každého uživatele. Aktivity jsou zaměřené na smyslovou stimulaci, přes motorická a kognitivní cvičení až po výtvarnou činnost. Často provádíme cvičení pozornosti, kde určení odlišného obrázku v řadě, je skvělým způsobem, jak rozvíjet pozornost, paměť a schopnost rozpoznávání rozdílů. Tento typ cvičení lze snadno upravit pro různé úrovně obtížnosti či individuálně dle tématu, kterému se právě věnujeme. Další aktivita na trénink zrakového vnímání, rozvoj pozornosti a zrakového rozlišování obsahuje sady kartiček se čtyřmi až šesti obrázky zvířat a kolíčky se stejným motivem. Uživatel pomocí kolíčku přiřadí totožný obrázek ke kartě. Touto činností si uživatel procvičí i jemnou motoriku při manipulaci s kolíčky. Při své práci také často používáme tablet, kdy uživatelé pomocí aplikací procvičují kognitivní schopnosti – velice oblíbený je obrázkový kvíz. Během smyslové stimulace používáme převážně přírodniny. Pro zpestření a dokonalý zážitek mají uživatelé možnost využití i relaxační místnosti, kde jim na dané téma pouštíme projekci na zdi.
Velkým přínosem pro uživatele je v rámci doprovodných aktivit vyrazit i ven mimo budovu, ať jen na zahradu či do blízkého okolí obce. Během pobytu venku uživatele motivujeme, aby vnímali okolní podněty – zvuky, rostliny kolem sebe apod. Největším zážitkem však je tematický výlet. Například v rámci tématu moře měla uživatelka možnost navštívit Obří akvárium v Hradci Králové, kde na vlastní oči mohla spatřit ryby. Což pro uživatelku bylo úchvatné a moc ráda na to vzpomíná.
Jak vypadá proces přípravy jednotlivých aktivit? Od nápadu až po samotnou realizaci.
Při naší práci je žádoucí doprovodné aktivity neustále obměňovat, abychom udržely a podpořily zájem uživatelů. Hledáme a tvoříme vlastní pracovní listy dle individuálních schopností jednotlivých uživatelů. Zaměřujeme se převážně na práci s reálnými obrázky, nikoliv dětskými motivy. Z tohoto důvodu si také tvoříme vlastní aktivity, aby byly důstojné věku uživatelů a zároveň byly uzpůsobené jejich rozumovým schopnostem. Na dané téma vyhledáváme fotografie, reálné obrázky, ze kterých poté tvoříme pracovní listy či obrázkové karty. Je pro nás velice důležité všechny vytvořené materiály zalaminovat do fólií, abychom je mohly používat opakovaně. Snažíme se, aby naše aktivity nebyly jen zaplnění volného času uživatelů, ale aby byly hlavně prospěšné a udržovaly jejich schopnosti a dovednosti. V nedávné době jsme natočily i vlastní 3D videa, která jsou přizpůsobena potřebám konkrétních uživatelů. Nyní máme v plánu v rámci doprovodné aktivity s uživateli navštívit ZOO, kde plánujeme natočit další videa na míru.
Co Vám při realizaci aktivit nejvíce pomáhá?
Při realizaci nových doprovodných aktivit pracujeme s kolegyní společně. Dáváme si navzájem zpětnou vazbu a podle zkušeností nás obou se snažíme naše aktivity a materiály zdokonalovat. Navzájem se podporujeme a doplňujeme.
Co je podle Vás při přípravě doprovodných aktivit důležité?
V doprovodných aktivitách je především důležité, aby vzbuzovaly u uživatele zájem. Díky zkušenostem, které již s uživatelem máme, dokážeme přizpůsobit doprovodnou aktivitu jeho schopnostem a dovednostem. Je důležitá individuální práce, která je vždy zaměřena na jednotlivého uživatele.
Jak uživatelé na aktivity reagují?
Na počátku metody 3D stimulace uživatelé reagovali rozpačitě, nevěděli, co vše můžou od metody očekávat. Po několika měsíční práci je vidět pokrok v přijímání aktivit. Nyní vnímají aktivity s metodou spojené jako součást běžného dne. Během činností spolupracují a mají převážně pozitivní reakce.
Co je na práci nejvíce baví?
Nedá se úplně říci, která aktivita je nejoblíbenější. Vždy záleží na aktuální náladě uživatele. Mezi oblíbené činnosti patří sledování krátkých dokumentárních videí, která jsou komentována jednoduchou a srozumitelnou formou na dané téma. Uživatelé se také rádi věnují výtvarným technikám.
V čem vidíte hlavní přínos těchto aktivit pro uživatele?
Přínosem aktivit je především smysluplné trávení volného času a udržení jejich schopností a dovedností. Uživatelé mají možnost se díky metodě 3D stimulace věnovat i svým zájmům a prohlubovat své vědomosti.
Pomáhají Vám doprovodné aktivity navázat bližší spolupráci s uživateli?
Myslíme si, že ano. Jelikož je náš kontakt s uživateli pravidelný a práce je individuální, máme s uživateli navázaný dobrý vztah.
Jaké nápady máte do budoucna? Jakým tématům byste se rády věnovaly?
Do budoucna bychom rády rozšířily aktivity na téma doprava, cestování, počasí,…
Jednotlivým uživatelům také vytváříte portfolium dle jejich zájmů. Mohly byste popsat, co jednotlivá portfolia obsahují a jak práce probíhá?
Uživatel si dle svého zájmu zvolí téma videa – nějaké zvíře/cestování. Během 3D stimulace uživatel sleduje v 3D brýlích video na zvolené téma. V doprovodných aktivitách se společně poté věnujeme vyhledávání základních informací na dané téma. Uživatel si určí, které informace jsou pro něho důležité. Na závěr dle výběru uživatele vložíme k informacím i tematické fotografie.










